Het onzichtbare zichtbaar maken is een schijnbaar onmogelijke opdracht die tal van beeldende kunstenaars op zich hebben genomen. Bij Raveel is het beroemde witte vierkant slechts één van de middelen om het schilderij te laten uitvloeien in tijd en ruimte. In 1974 en 1975 kopieerde Raveel elf schilderijtjes die hij in de jaren 1940, bij het begin van zijn loopbaan had gemaakt. Hij plaatste de oorspronkelijke afbeelding op een groter doek waardoor ze omgeven werd door een brede witte rand, die ze afscheidt van de realiteit er omheen. Zo ontstaat een nieuw beeld, waar de tussenruimte even belangrijk wordt als de voorstelling zelf. Lucio Fontana bereikte een vergelijkbaar resultaat door het schildersdoek te doorkerven. Zo ontstonden zijn beroemde Concetto spaziale‘s. Ook bij de jongere generaties is het streven merkbaar, bijvoorbeeld in de schilderijen van Jean-Marie Bytebier of in de sculpturen en installaties van Jan De Cock en Joëlle Tuerlinckx. Het begrip Tussenruimte geldt als algemene noemer voor de diverse toepassingen van dit streven. Tussenruimte toont werk van Chantal Akerman, John Baldessari, Ida Barbarigo, Jean-Marie Bytebier, David Claerbout, Gilles-François-Joseph Closson, Henri de Braekeleer, Antoon De Clerck, Jan De Cock, Juan Duque, Lucio Fontana, Guy Mees, Claude Monet, Roger Raveel, Jakob Smits, Joëlle Tuerlinckx en Tibetaans textiel.
Roger Raveel museum
Gildestraat 2 – 8
B-9870 Machelen – Zulte
Tentoonstelling van 13 februari tot en met 19 juni 2011
Elke dag van 11 tot 17 uur, Gesloten op maandag en dinsdag
Info: tel. +32 (0)9 381 60 00 – fax +32 (0)9 381 60 08
rrm@rogerraveelmuseum – www.rogerraveelmuseum.be
No comments:
Post a Comment